Je bekijkt nu Van contact naar contract deel 3: Meer verdieping in (klant) gesprekken begint bij jou!

Van contact naar contract deel 3: Meer verdieping in (klant) gesprekken begint bij jou!

Gesprekken voeren doen we dagelijks. Maar echt goede gesprekken voeren is best lastig.

Waar zit in een gesprek onze mening, oordeel, ervaring ons in de weg? Oprecht verdiepen in de ander is een uitdaging. Ik ervaar het als een vak! Een kunst.

Als adviseur begeleid ik ondernemers en adviseurs/ accountmanagers in het verbeteren van hun communicatie in (klant) gesprekken.

Om dit kwalitatief goed te kunnen blijven doen las ik de laatste tijd ook een aantal boeken. Boeken, die me ondersteunen in mijn rol als adviseur. Ik ben geen echte lezer, maar deze boeken had ik zo uit.

Wat het me bracht? Een bevestiging van hoe belangrijk echt verbinding maken is in het kader van het verbeteren van je relatie met anderen. Lees klant, collega, partner, vriend en uiteindelijk dus een verbetering van kwaliteit en (financieel) resultaat.

En het belangrijkste van alles: Verbeteren van je communicatie met anderen begint altijd bij jezelf!

Dus hoezo:

  • Die ander begrijpt me weer eens niet!
  • Ik heb het haar al drie keer uitgelegd. Ze snapt het nog steeds niet!
  • Waarom stelt hij mij helemaal geen vragen?
  • De offerte is nog steeds niet getekend? En ik heb nota bene alles zo goed en duidelijk uitgelegd.
  • Die ene collega maakt mij altijd zo boos.
  • Ik raak zo geïrriteerd van die klant. Ik moet alles steeds opnieuw uitleggen.
  • Ik heb de handtekening nog maar niet gevraagd, zag aan zijn gezicht dat….
  • Welke vraag ik ook stel? Het blijft vaak stil aan de andere kant.

Wil jij dus een beter contact met je klant, collega, compagnon? Start dan met het aanpakken van je eigen communicatie.

Hieronder de boeken, die ik las en mij weer verder helpen in het voeren van goede gesprekken en het begeleiden van anderen in het oprecht en verdiepend contact maken met je (klant) relatie.

Een aantal quotes uit de boeken:

“We zeggen heel veel door te luisteren naar de gevoelens en behoeften van de ander”. uit Geweldloze Communicatie

“Veel gaat mis in de communicatie door wat NIET wordt uitgesproken, door wat ONBEWUST wordt aangenomen en door wat NON-VERBAAL wordt uitgestraald”. uit Communiceren met Ziel en Zakelijkheid

“Ik geloof ook dat de wereld van nu behoefte heeft aan goede gesprekken. Aan gesprekken waarin we samen wijzer willen worden in plaats van de ander te overtuigen van ons eigen gelijk.” Uit Socrates op Sneakers.