Bij veel bedrijven en organisaties staan de beoordelingsgesprekken weer voor de deur, maar is het alleen een beoordeling of ook een écht gesprek?
Herken jij dat ook? Beoordelingsgesprekken lijken vaak meer op het afhandelen van formaliteiten dan echte gesprekken. Zowel bij leidinggevende als medewerker ontbreekt dan ook vaak de zin en energie om aan zo’n “gesprek” te beginnen. Het draait om beoordelen, terwijl ook het woord ‘gesprek’ in de naam zit.
Als voormalig manager herinner ik me de uitdaging om altijd iets te vinden om over te “oordelen”. Salarisverhoging, functioneren: slecht, redelijk, goed, zeer goed? Het invullen van formulieren met ‘zinvolle’ opmerkingen leek eerder een verplichte taak dan het voeren van een echt gesprek.
Afgelopen week sprak ik nog iemand over het einde jaargesprek, zoals het daar wordt genoemd. Ter voorbereiding ontving deze persoon 9 A4tjes om in te vullen en voor te bereiden! De vraag is dus waar leg je de focus?
Wat mij betreft leggen we de nadruk op het woord ‘gesprek’. Een écht (beoordelings)gesprek is geen monoloog van je leidinggevende, maar een dialoog waarbij beide partijen betrokken zijn. Het gaat niet alleen om hun mening over hoe jij functioneert, maar ook om jouw kijk op je groei en ontwikkeling. Het gaat om samenwerking, begrip en groei.
Laten we ons niet alleen focussen op deze formele aspecten van beoordelingsgesprekken, maar op het creëren van een echte dialoog waarin zowel jij als je leidinggevende worden gehoord en begrepen. En een belangrijke tip: doe dit niet alleen aan het einde van het jaar, maar voer met enige regelmaat een dialoog met je medewerkers.
Laten we samen streven naar groei, begrip en wederzijdse ontwikkeling.
Al sinds het begin van mijn ondernemerschap (alweer 6 jaar geleden) mag ik leidinggevenden en medewerkers trainen en coachen in het samen voeren van deze gesprekken.
Wil jij als leidinggevende, medewerker of organisatie écht het verschil gaan maken en ook leren en ervaren hoe je zulke gesprekken écht kunt voeren? Neem dan nu contact met mij op en wacht niet tot de handtekening onder dat formulier staat 😉