Je bekijkt nu Long Read!

Long Read!

LONG READ!

ย ๐™Œ๐™๐˜ˆ๐˜•๐˜›๐˜–๐˜• ๐˜ฃ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜จ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ช๐˜ด๐˜ข๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฑ ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜จ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ช.

ย โ€œWees een OEN, dat brengt je meer! Zorg dat je Open, Eerlijk en Nieuwsgierig bent. Sta je zakelijk รฉn privรฉ als een OEN in het leven, brengt dat je verder!โ€ (Anton Janssen, 1 december 2021).

Het typeert Anton. Hij praat heel makkelijk, maar luistert nog beter. En juist daarmee gaat hij het goede gesprek aan binnen organisaties. Met een focus op communicatie vraagstukken om met mensen echt in gesprek te geraken. Met een nieuwe bedrijfsnaam is hij klaar voor de toekomst.

Om met de deur in huis te vallen: waarom heb je jouw bedrijf in een nieuw jasje gestoken?

Begin 2017 startte ik met Anton Janssen Coaching Training Begeleiding en Advies, hetgeen staat voor de vele diensten die ik lever. Echter met QUANTON als nieuwe rake bedrijfsnaam, inclusief een nieuwe huisstijl, wil ik de volgende stap maken in professionaliteit en dienstverlening. En dat onder het motto van begrip naar groei!

Waarom heb je gekozen voor een bedrijfsnaamswijziging?

Mijn bedrijf is volwassen geworden. De laatste jaren ben ik als ondernemer verder gegroeid en kan ik mijn kwaliteiten nog beter inzetten. Inzetten bij organisaties, waar ik zelf energie van krijg. Mijn nieuwe bedrijfsnaam QUANTON, geeft nog beter weer wat ik beteken voor mijn klanten: De Q van kwaliteit of de qua van wat betreft Anton. Mijn eigen naam bevestigt dat het draait om mijn persoonlijke werkwijze en advisering richting mijn klanten. Qua dienstverlenging is mijn focus nog meer verschoven naar communicatieve vraagstukken. Tijdens mijn ondernemerschap heb ik ervaren dat het uiteindelijk altijd gaat over goede communicatie. En goede communicatie begint bij begrip en daarna volgt de groei bij de klant. Bij deze focus hoort een modernere naam en een nieuw fris logo, dat van begrip naar groei symboliseert.

Waarom zoโ€™n specifieke ondertitel: van begrip naar groei?

Mensen zijn goed in het snel (ver)oordelen van personen en situaties. Niet alleen privรฉ, maar ook zakelijk. We denken snel te weten hoe iemand zich voelt of waarom iemand goed of minder goed presteert. In mijn rol stimuleer ik eerst intern het ontstaan van begrip, oftewel draagvlak, waarna er gezamenlijk gewerkt kan worden aan groei. Begrip betekent dat je weet wat de ander bedoelt en wat er speelt, dat je eventuele communicatieruis direct herkent. Je kan daarna op hetzelfde niveau in gesprek, je snapt elkaar. Je hoeft het nog niet met elkaar eens te zijn om richting groei te gaan. Groei van het team, van de organisatie, maar ook zeker groei van individu. Mensen moeten zich op de werkvloer Veilig, Verbonden en Vertrouwd voelen en komen dan het best tot ontwikkeling.

Die 3 Vโ€™s zijn ook op jou van toepassing?

Jazeker! Het is voor mij een basis om goed aan de slag te kunnen gaan. Wat ik veelvuldig van bestaande klanten terugkrijg, is dat ik vaak als een vertrouwenspersoon ben: mensen delen zaken aan mij, omdat ze zich veilig en gehoord voelen en echt verbinding voelen. โ€œIk voel me veilig bij Anton, krijg oprechte aandacht, hij begrijpt me en oordeelt niet,โ€ is recente feedback en daar zit Veiligheid, Verbinding en Vertrouwen ook weer in. Mijn rol is om de diepere laag te bereiken en niet alleen het topje aan de oppervlakte bloot te leggen en dan komen die 3 Vโ€™s goed van pas. Anders gezegd: het zijn basisvoorwaarden.

Zoals in het ijsbergmodel met veel onzichtbare componenten onder de waterlijn?

Ja, precies de ijsberg gebruik ik zelf inderdaad veel. Hij is raak: gaat in op wat mensen vinden (overtuigingen/ normen en waarden) รฉn het willen (o.a. drijfveren) en dus niet alleen het doen. Het doen betreft vooral de kennis en vaardigheden die we altijd zien, maar er is meer. Mijn ervaring is dat veel leidinggevenden, midden-managers maar ook medewerkers op de werkvloer deze diepere laag vaak nog niet herkennen of bespreekbaar maken. In mijn ogen ontbreekt het mede hierdoor aan wederzijds begrip en veiligheid om samen groei te realiseren. Ik probeer altijd de vraag achter de kwestie te achterhalen. Hier komt de kunst van het vragenstellen en in รฉcht contact zijn met de ander naar boven. Ik haal er energie uit om met rake vragen de zaak scherp te krijgen en daarna te adviseren.

Welke waarde voegt QUANTON daar dan toe?

Ik kom niet binnen met alle wijsheid in de tas, maar ga eerst het gesprek aan. Door te luisteren en oprecht interesse te tonen in de klant, komen we samen verder. Om van begrip naar groei te komen, wil ik eerst de situatie zelf goed begrijpen en kijken naar de mogelijkheden om met de organisatie, een team of een individu aan de slag te gaan. Maar dat geldt ook voor de klant, pas als die zijn medewerker of klant รฉcht begrijpt kunnen ze samen de volgende stappen zetten in die werk- of klantrelatie. Ik help daarbij op een persoonlijke manier en leer geen vaardigheden aan, maar kijk naar wat jij nodig hebt om prettig en goed te kunnen werken in een fijne omgeving. Dat kan individueel of in groepen van 6 tot ongeveer 8 personen. Ik geef dan (kritisch) advies. Resultaat is een effectieve communicatietraining of individueel traject, dat leidt tot een betere werksfeer (minder conflicten), een beter salescontact met je klanten. Kortom: een betere werksituatie waar persoonlijke en economische groei gerealiseerd kan worden, door goed te luisteren naar en mee te denken met mijn klant.

Hoe ziet die potentiรซle klant de smeerolie voor de organisatie om groei te kunnen realiseren?

Door het investeren van tijd in een goed gesprek met mij. Daar ontstaat het enthousiasme en de interesse. Ik kijk van buiten de organisatie naar binnen รฉn van binnen weer naar buiten. Zonder hiรซrarchische verantwoording, ontdek ik snel de blinde vlek van de klant, de oorzaak achter het actuele probleem en tackel het probleem bij de wortel na overleg met de organisatie. Als sparringpartner van de organisatie en krijg en haal ik de input op, en weet zo wat er speelt. Hier ga ik vervolgens zelf mee aan de slag, als trainer, adviseur of coach van de organisatie, het team of het individu.

Welke rol speelt jezelf openstellen daarin?

Om veiligheid, verbinding en vertrouwen te creรซren is jezelf open stellen of kwetsbaar opstellen, wat mij betreft een vereiste. Ik besef dat dit niet altijd makkelijk is. Want wat als de veiligheid er (nog) niet is? In mijn opdrachten help ik ondernemers, leidinggevende en medewerkers om zich kwetsbaar op te stellen. Te vaak wordt kwetsbaar opstellen nog als een zwakte gezien en dat is het juist niet! Het is een kwaliteit. Openheid en kwetsbaarheid helpt je verder. Wees opener โ€“ ik weet ook niet alles, maar door daarover open te zijn, creรซer je begrip. We weten zo weinig van elkaar. Door elkaar beter te leren kennen, maken we samen stappen. Een spiegel kan dan confronterend zijn, maar als je vooruit wil, is dat keihard nodig.

Hoe krijg jij die spiegel zelf voorgehouden?

Van mijn vrouw en drie dochters krijg ik regelmatig een spiegel voorgehouden. Het leuke is dat ze daarmee soms bewust maar ook onbewust bepalend zijn voor mijn eigen groei. Ik ben volwassener geworden sinds mijn eerste jaren als zelfstandig ondernemer, dat komt door deze spiegels thuis en de spiegels die ik in feedback en evaluatiemomenten ontvang. Door met vrienden en andere ondernemers te golfen en al wandelend te praten over (werk)ervaringen, krijg ik regelmatig andere inzichten die me helpen bij het advies aan mijn klanten. Je blijft je hele leven leren, als je nieuwsgierig blijft!

Welke ambities heb je voor de komende jaren met QUANTON?

Als stip op de horizon zie ik een leuk ontmoetingscentrum, waar mijn klanten naar toekomen voor communicatievraagstukken, zowel als individu of als team. Hier zijn dan ook specialisten uit mijn netwerk onder de vlag van QUANTON werkzaam om samen mijn klanten van dienst te kunnen zijn. Daar binnen houd ik de rol van trainer en verbinder op communicatievlak. Met trainingen en workshops, die jou inzicht geven hoe je zelf beter kan handelen, handelen naar wat nog steeds voor jou prettig voelt, maar waarbij je wel beter in contact komt met je klant of medewerker.

Hoe gaan we horen van jou de komende tijd?

Met de voortzetting van huidige en nieuwe mooie opdrachten bij verschillende organisaties ben ik vooral intern hoorbaar. Op de digitale weg, ben en blijf ik bescheiden, maar door kennis en persoonlijke verhalen te delen op LinkedIn, hoop ik mensen te inspireren. Mooi als zij de kracht van begrip en communicatie inzien en op basis van het persoonlijke stuk geraakt worden. Dan kunnen we samen van begrip naar groei. En als we in de wereld iets meer begrip voor elkaar en minder vooroordelen ten aanzien van elkaar hebben, gaat de wereld er nog mooier uit zien.

Kortom: Anton Janssen blijft zichzelf, maar verandert zijn bedrijfsnaam naar QUANTON. Wil jij je medewerkers, klanten en collegaโ€™s beter begrijpen? Neem voor meer begrip en groei, contact op.