Je bekijkt nu Waarom kennis een rem is voor een goed gesprek.

Waarom kennis een rem is voor een goed gesprek.

Knowledge speaks and wisdom listens.

Mijn eerste gesprek als hypotheekadviseur, herinner ik me als de dag van gisteren! Klaar met een geweldige drie weken durende interne opleiding op het gebied van kennis en vaardigheden. En wat je hebt geleerd, ga je direct toepassen in de praktijk was mijn motto!

Nou, dat heeft mijn eerste klant geweten. Hij heeft alle mogelijkheden van het financieren van een huis en alles wat daarbij hoort in een monoloog van mij te horen gekregen. Het gesprek duurde twee uur en de klant is -denk ik- 15 minuten aan het woord geweest!

Mooi dat de klant tevreden de offerte heeft ondertekend, fijn toch?
Helaas was ik zelf niet tevreden, want het ontbrak in dit gesprek o.a. aan:

  • Een oprechte kennismaking met de klant (verbinding maken)
  • Een gesprek over zijn aangekochte woning en hoe blij hij daarmee was
  • Concreet in beeld brengen van zijn wensen
  • Ruimte geven voor zijn verhaal
  • Het doorvragen en luisteren naar zijn antwoorden

Ben jij ook net klaar met je opleiding tot financieel adviseur, accountant of andere functie in de financiële branche? Heb je jouw eerste gesprek met de klant al gevoerd of zit dat er op korte termijn aan te komen?

Sinds 2017 train en coach ik vanuit Quanton adviseurs op het gebied van het goede gesprek met de klant. Wil jij jezelf verder ontwikkelen in het voeren van goede klantgesprekken? Neem dan gerust contact met mij op (06-1261 2585).