Je bekijkt nu Sociale vaardigheden en management

Sociale vaardigheden en management

Om als manager succesvol te zijn, is het belangrijk om je te focussen op wat al goed gaat op de werkvloer zodat je een positieve sfeer, een soepele samenwerking en een veilige werkomgeving creëert. Het is een leiderschapsstijl die ook wat van jou als mens vraagt en aanspraak maakt op jouw sociale vaardigheden.

Deze tips gaan jou helpen:

✅Luister met volle aandacht
Luister aandachtig naar jouw medewerkers, stel open vragen en toon interesse waardoor er een dialoog ontstaat. Met écht luisteren creëer je begrip en verbinding.

✅Inlevingsvermogen
Wat is belangrijk voor jouw medewerkers? Wat houdt ze bezig? Waar willen zij zich nog verder in ontwikkelen? Verdiep je in de persoon die tegenover je zit. Daarmee creëer een gevoel van empathie en betrokkenheid bij jouw medewerkers.

✅Wees duidelijk in je communicatie
Communiceer helder en beknopt, zodat iedereen op de hoogte is van de doelen en verwachtingen. Duidelijkheid zorgt voor focus, motivatie en een gevoel van saamhorigheid.

✅Feedback geven én ontvangen
Geef feedback op een constructieve en respectvolle manier. Wees eerlijk, maar richt je op verbetering en ontwikkeling.

Sta óók open voor feedback van jouw medewerkers. Luister aandachtig en leer van hun zienswijze. Feedback is een waardevol geschenk dat groei en ontwikkeling bevordert.

✅Schat de situatie goed in
Wees je bewust van de context van een situatie. Wat zijn de belangen van alle betrokkenen? Door elkaars nuances te begrijpen, kun je betere beslissingen nemen die recht doen aan iedereen.

Oprechte interesse, investeren in elkaar en het creëren van een veilige, inclusieve en positieve werkomgeving stelt jou als manager nog beter in staat om jouw doelen te bereiken.